Afstudeeropdracht bouw prototype tunnelsimulator

We hebben een uitdagende afstudeeropdracht beschikbaar voor een student HBO Technische Informatica of Software Engineering. Het gaat om het doorontwikkelen van een bestaand prototype tunnelsimulator. De opzet dient zo flexibel te zijn, dat het uiteindelijke eindresultaat een universele architectuur oplevert voor diverse objectsimulatoren, zoals tunnels, sluizen en bruggen. Deze opzet is in een eerdere stageopdracht uitgevoerd en dient verder ontwikkeld te worden.

Opdrachtomschrijving

De simulator bestaat uit de volgende deelproducten: een GUI en een simulatieomgeving waarin de tunnel en alle bijbehorende componenten gesimuleerd worden.

  • De GUI wordt gebouwd in HTML5 met CSS3.
  • De GUI moet locatie- en platform onafhankelijk zijn.
  • De ‘look & feel’ van de GUI moet aangepast kunnen worden aan de gebruiker, zonder dat het systeem aangepast hoeft te worden.
  • Er moeten meerdere GUI’s beschikbaar komen, die toegespitst kunnen worden op verschillende typen gebruik binnen één installatie. Bijvoorbeeld 1 GUI voor verkeersmanagement taken en 1 GUI voor beheertaken (operationeel en technisch beheer).
  • De verschillende GUI’s moeten te integreren zijn in een groter geheel, bijvoorbeeld bestaande verkeerscentrales.

Voor de simulatieomgeving is er een kernel met bijbehorende simulatiemodellen aanwezig. Het geheel is configureerbaar doordat de modellen met de hand in tekstvorm aangemaakt en beheerd kunnen worden. Op die manier kan de simulator voor elke tunnel gebruikt worden. Het model bepaalt zaken als het aantal tunnelbuizen, de aanwezigheid van slagbomen en de locatie van de camera’s.

De werkzaamheden zullen concreet bestaan uit:

  • Vervolmaken van de gekozen architectuur
  • Uitbouwen van de GUI
  • Uitbouwen van de simulator
  • Beschrijven en bouwen van de interfaces volgens open standaarden
  • Beschrijven van de systeemdecompositie
  • Realisatie van berichten conform de industriestandaard

De werkwijze

Een Agile aanpak, waarbij volgens het model van de ‘walking skeleton’ gewerkt zal worden. Een ‘walking skeleton’ is een kleine versie van het systeem dat een kleine end-to-end functie uitvoert, waarbij langzamerhand functies aan het systeem toegevoegd worden.

Functie-eisen

  • Kennis van HTML5 en CSS3
  • Affiniteit met simulatoren
  • Kennis van software engineering processen
  • Affiniteit met software architectuur
  • Affiniteit met industriële besturing

Voor het uitvoeren van een afstudeeropdracht bij TriOpSys is het noodzakelijk een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te kunnen overleggen.

Wat biedt TriOpSys?

Een afstudeeropdracht waarin je veel, heel veel kunt leren. Je wordt omringd door een club enthousiaste collega’s met een schat aan kennis en ervaring op het gebied van software ontwikkeling en systeemintegratie. Je wordt begeleid door Gerben Bijhold, een ervaren software architect en consultant, die zijn sporen heeft verdiend in de wereld van verkeerscentrales en simulatoren.

De opdracht zal starten in overleg en duurt 5 maanden. De standplaats is Utrecht, Computerweg 5. De stagevergoeding is € 400 bruto per maand.

Interesse in deze afstudeeropdracht? Bel of mail Natasja Dokter, onze recruiter, voor meer informatie: natasja.dokter@triopsys.nl of 0346 – 58 17 30. Of reageer direct via onderstaand formulier!